Cod TVA intracomunitar 2025 – Achizitii intracomunitare neplatitor de TVA

Cod TVA intracomunitar 2025 – Achizitii intracomunitare neplatitor de TVA. Obtine codul TVA intracomunitar simplu si rapid in Brasov.

Codul de TVA intracomunitar reprezinta un identificator unic, esential pentru firmele care nu sunt platitoare de TVA, indiferent daca sunt PFA-uri sau SRL-uri.

Acest cod permite acestor companii sa efectueze tranzactii cu alte entitati internationale din cadrul Uniunii Europene.

In ceea ce priveste Romania, o companie devine platitoare de TVA in momentul in care depaseste un prag de venituri de 300.000 lei pe parcursul unui an fiscal sau daca opteaza pentru sistemul TVA la incasare.

Cu alte cuvinte, daca ai o afacere si nu te incadrezi in niciuna dintre aceste situatii, va fi necesar sa obtii un cod de TVA intracomunitar pentru a putea efectua tranzactii cu alte companii din strainatate.

Este important de mentionat ca, desi detii acest cod, folosit pentru operatiuni cu alte entitati economice din spatiul comunitar, statutul de neplatitor de TVA pentru tranzactiile efectuate in tara ramane neschimbat pentru firma ta.

Cod TVA Intracomunitar - Anularea Codului de TVA Intracomunitar

Cod TVA Intracomunitar – Cand este necesar?

Codul de TVA intracomunitar devine necesar atunci cand esti o entitate impozabila, dar nu esti inregistrata sau obligata sa te inregistrezi ca platitor de TVA, si intentionezi sa efectuezi una dintre urmatoarele actiuni:

  1. Achizitionezi bunuri de la companii din Uniunea Europeana, cu o valoare care depaseste 34.000 de lei pe an, echivalentul a 10.000 de euro;
  2. Achizitionezi servicii de la alte persoane impozabile, avand sediul intr-o tara din Comunitatea Europeana, indiferent de valoarea tranzactiei;
  3. Oferi servicii pentru alte persoane impozabile din Uniunea Europeana, indiferent de suma tranzactiei.

Fara un cod de TVA intracomunitar, procesul de facturare ar deveni imposibil, iar compania ta s-ar putea confrunta cu obligatii fiscale nerezolvate.

Procedura de Obținere a Codului de TVA Intracomunitar în 2023

Procedura de Obținere a Codului de TVA Intracomunitar în 2025

Pentru a obtine codul de TVA intracomunitar in acest an, administratorul firmei sau o persoana imputernicita printr-o procura legala trebuie sa completeze un set de etape si documente.

Iata care sunt documentele necesare pentru a obtine codul de TVA intracomunitar 2025:

  1. Declaratia 700;
  2. O copie a certificatului de inregistrare a firmei (CUI-ul firmei);
  3. O copie a buletinului sau cartii de identitate a administratorului firmei;
  4. In anumite situatii, se poate solicita depunerea ultimei balante contabile sau a unui memoriu justificativ.

Odata ce aceste documente au fost depuse la sediul ANAF, certificatul de inregistrare in scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare va fi emis in decurs de cateva zile lucratoare.

Il vei putea obtine direct de la sediul ANAF in urma finalizarii procedurii.

De asemenea, Contabil Brasov va poate ajuta cu obtinerea codului de TVA intracomunitar.

Cod TVA intracomunitar - Tarile in care se aplica

Tarile in care se aplica TVA-ul intracomunitar

Intr-un mod simplu si succint, regulile TVA intracomunitar 2025 se aplica in majoritatea tarilor din Uniunea Europeana.

Cu toate acestea, trebuie sa mentionam cateva exceptii:

  • Locatii precum Insulele Canare din Spania, Insulele Feroe din Danemarca;
  • Anumite teritorii offshore din Franta si Olanda sunt exceptate de la aceste reguli ale TVA-ului intracomunitar.

De asemenea, din cauza Brexitului, Marea Britanie nu mai este supusa directivelor UE privind TVA-ul.

In acelasi timp, Irlanda de Nord este tratata ca un teritoriu al UE in ceea ce priveste TVA-ul pentru marfuri, accize si taxe vamale.

Cod TVA Intracomunitar - Verificare Cod TVA Intracomunitar de la afacerile din EU

Verificare Cod TVA Intracomunitar de la afacerile din EU

TVA-ul, una dintre cele mai semnificative taxe in cadrul Uniunii Europene, poate deveni un semn de avertizare deosebit de util, mai ales atunci cand intentionezi sa colaborezi cu o afacere care opereaza cu un cod de TVA invalid.

Valabilitatea unui cod de TVA intracomunitar in 2025 poate depinde de:

  1. Conditiile in care o companie poate fi scutita de plata TVA-ului;
  2. Detectarea unor posibile fraude legate de TVA;
  3. Aplicarea schemei de marja a TVA-ului.

De aceea, avand in vedere ca starea TVA-ului poate fi un indicator al unor activitati frauduloase sau poate dezvalui existenta unor companii fictive, este recomandat sa verifici in mod riguros codul de TVA inainte de a incheia orice tip de contract cu o firma.

Pentru a verifica autenticitatea codului de TVA al unei companii, tot ce trebuie sa faci este sa:

  • Accesezi site-ul Comisiei Europene
  • Sectiunea referitoare la Uniunea Fiscala si Vamala si ulterior la subcategoria VIES.
Cod TVA Intracomunitar - Anularea Codului de TVA Intracomunitar

Anularea Codului de TVA Intracomunitar

In calitate de administrator al unei afaceri, ai posibilitatea de a solicita anularea inregistrarii in scopuri de TVA intracomunitar, insa trebuie sa indeplinesti criterii specifice, precum:

  1. Sa fi trecut un an calendaristic de la momentul inregistrarii in scopuri de TVA intracomunitar;
  2. Valoarea achizitiilor intracomunitare efectuate in anul pentru care ceri anularea nu trebuie sa depaseasca plafonul anual stabilit;
  3. Nu ai solicitat prelungirea inregistrarii, conform prevederilor din articolul 317 alineatul (2) din Codul fiscal;
  4. Compania ta devine platitoare de TVA si este inregistrata in conformitate cu articolul 316 din Codul fiscal;
  5. Compania isi incheie activitatea economica.

Daca afacerea ta devine platitoare de TVA sau incheie activitatea economica, este necesar ca codul de TVA intracomunitar sa fie returnat catre ANAF, insotit de declaratia 091 corespunzatoare.

Cod TVA intracomunitar - Intrebari frecvente cod TVA intracomunitar

Intrebari frecvente cod TVA intracomunitar 2025

Achizitionarea de produse din Uniunea Europeana cu o valoare sub 34.000 lei poate aduce anumite beneficii in cazul in care obtineti codul special de TVA?

In cazul in care nu furnizati furnizorului un cod de TVA valid, acesta va adauga atat valoarea produselor, cat si TVA-ul corespunzator conform cotei din tara in care isi are sediul.

In situatia in care furnizati furnizorului un cod de TVA valid, acesta va emite factura fara TVA pentru produsele respective, dar veti fi obligat sa platiti TVA-ul conform cotei din Romania.

Astfel, daca cota de TVA aplicata in Romania pentru produsele achizitionate este mai mare decat cea din tara in care furnizorul isi are sediul, atunci nu este avantajos sa obtineti codul special de TVA.

Pe de alta parte, daca cota de TVA aplicata in Romania pentru produsele achizitionate este mai mica decat cea din tara in care furnizorul isi are sediul, atunci devine convenabil sa obtineti codul special de TVA, deoarece pretul de achizitie va fi mai scazut.

Daca furnizez servicii in domeniul tehnologiei informatiei catre o companie cu sediul in Uniunea Europeana care NU furnizeaza un cod de TVA valid, sunt obligat sa obtin codul special de TVA in 2025?

Nu, deoarece in acest caz, clientul este considerat o entitate neimpozabila. Cu toate acestea, trebuie sa puteti demonstra ca ati solicitat codul special de TVA al clientului si ca acesta nu v-a furnizat unul valid.

In plus, este important sa includeti in evidenta verificarea VIES (Sistemul de Schimb de Informatii privind TVA in Interiorul Comunitatii) care sa confirme ca codul de TVA al clientului din Uniunea Europeana este invalid.

Aveti nevoie de servicii de contabilitate?

Speram ca v-am trezit interesul fata de activitatea noastra si cum va putem ajuta.

Tineti cont ca o simpla discutie este gratuita si va aduce multe informatii valoroase.

Daca doresti sa ne contactezi, o poti face telefonic sau pe email la:

0750 257 271 Trimite mesaj pe WhatsApp [email protected]
Cerere oferta contabilitate
[contact-form-7 id="529f9a3" title="Cere oferta"]Sunt de acord cu Politica de Confidentialitate.
Cere oferta la 0750 257 271
contabil whatsapp